سهراب سپهری شاعر نقاش، ترسیمگر صدای پای آب
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۸۲۹۰
دکتر امیربهرام عرب احمدی*؛ سهراب سپهری شاعر و نقاش مشهور معاصر در سال ۱۳۰۷ در شهرستان کاشان به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این شهر انجام داد و در سال ۱۳۳۲ موفق به اخذ مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنر دانشگاه تهران گردید.
سهراب از کودکی طبع شعر داشت و از دوران نوجوانی به مطالعه اشعار شعرایقدیم و جدید ایران پرداخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سهراب در اوائل دهه ۱۳۳۰ به عنوان نقاشی نو پرداز به شهرت رسید و کار شعر را هم از همان موقع آغاز کرد. نخستین مجموعه شعر او به نام (مرگ رنگ) در سال ۱۳۳۰ بهچاپ رسید. (زندگی خواب ها) را در سال ۱۳۳۲ و (آوار آفتاب) و (شرق اندوه) را در سال۱۳۴۰ روانه بازار کرد. در این مجموعههای نخستین، گهگاه طنین صدای نیما یوشیج به گوش میرسید، اما مجموعه های بعدی سهراب یعنی صدای پای آب، مسافر و به ویژه حجم سبز که در سال ۱۳۴۶ انتشار یافت هیچ صدایی جز صدای آشنای خود وی نبود، هرچند در واپسین اشعار سهراب رنگی از زبان اندیشه فروغ فرخزاد دیده میشود. مجموعه این هفت کتاب به همراه کتاب دیگر او (ما هیچ ما، نگاه) در سال ۱۳۵۶ یکجا درمجموعهای با عنوان (هشت بهشت) به چاپ رسید.
سهراب علاوه بر شعر به نقاشی نیز علاقه زیادی داشت و عشق به شعر و نقاشی درسهراب به موازات هم رشد یافت چنان که پا به پای مجموعه اشعاری که از او به چاپمیرسید، نمایشگاههای نقاشی سپهری نیز در گوشه و کنار تهران برپا میشد و شاعر گاهی در کنار همین نمایشگاهها شب شعری نیز ترتیب میداد. تلفیق شعر و نقاشی در پرتو روحانزوایی و متمایل به گونهای عرفان، هم به شعر او رقت احساس و نازک بینی هنرمندانه بخشیده وهم نقاشی او را به نوعی صمیمیت شاعرانه نزدیک کرده است.
تخیل آزاد و بر روی هم سورئالیسم خفیف و جستجوی روابط متعارف اشیاء و مفاهیم به وجهی شاعرانه و آمیخته با خیال پردازی از مشخصه های آشکار شعر سپری است و همین ویژگی است که در نظر برخی از نویسندگان و منتقدان وی را به تمایلات سبک هندی نزدیک کرده است.
سفرهای سهراب به مشرق زمین و غرب نیز تا حدودیناشی از عرفان و میل به سیر و سلوک روحی و معنوی و سیر در انفس او به حساب میآمد و تأثیر دیدار از شهرهایی نظیر رم، آتن، پاریس، قاهره، دهلی نو، مسجد تاج محل، آگره و توکیو در اشعار و حتی برخی نقاشی های وی مشخص است. سفر او به ژاپن و آشنایی با این سرزمین فکر و اندیشه عارفانه سهراب را ژرفتر کرد و به هنر او سیرتی عارفانه بخشید.
سهراب سپهری جدای از سیر و سلوک عارفانه و عرفان به سنت ها، شهر، دیار و طبیعت اطراف خود پایبند بود و به ویژه عشق به طبیعت در اشعار او مکرر توصیف شده است. در مجموع سهراب هنرمندی با ویژگیهای استثنایی و منحصر به فرد بود که تنها به استعداد و توانائیهای ذاتی خود تکیه داشت؛ تنها زندگی کرد و در این تنهایی از نیرنگ، دوروئی و تقلب دور بود.
این شاعر و نقاش توانا در اول اردیبهشت ۱۳۵۹ به بیماری سرطان خون درگذشت و همچون بسیاری از شعرا در زمان حیات مقبولیت چندانی کسب نکرد. وی پس از انقلاب اسلامی و به ویژه در دهه شصت و هفتاد ه. ش مورد توجه گروه زیادی از شعرا، نویسندگان و دانشجویان قرار گرفت و اشعار وی علاوه بر تجدید چاپ های متعدد به چند زبان زنده دنیا ترجمه شد.
از مشهورترین اشعار وی صدای پای آب است که بارها و بارها مورد نقد و بررسیادب دوستان قرار گرفته است.
صدای پای آب
اهل کاشانم
روزگارم بد نیست
تکه نانی دارم، خرده هوشی، سر سوزن ذوقی
مادری دارم، بهتر از برگ درخت
دوستانی، بهتر از آب روان
و خدایی که در این نزدیکی است
لای این شب بوها، پای آن کاج بلند
روی آگاهی آب، روی قانون گیاه.
من مسلمانم
قبلهام یک گل سرخ
جانمازم چشم، مهرم نور
دشت سجاده من
من وضو با تپش پنجرهها میگیرم
در نمازم جریان دارد ماه، جریان دارد لطف
سنگ از پشت نمازم پیداست
همه ذرات نمازم متبلور شده است.
کعبه ام بر لب آب
کعبهام زیر اقاقیهاست
کعبهام مثل نسیم، میرود باغ به باغ، میرود شهر به شهر.
(حجرالاسود) من روشنی باغچه است.
من به مهمانی دنیا رفتم
من به دشت اندوه
من به باغ عرفان
من به ایوان چراغانی دانش رفتم.
رفتم از پله مذهب بالا
تا ته کوچه شک
تا هوای خنک استغناء
تا شب خیس محبت رفتم.
چیزها دیدم در روی زمین
کودکی را دیدم، ماه را بو میکرد
قفسی بی در دیدم که در آن، روشنی پرپر میزد
نردبانی که از آن، عشق میرفت بر بام ملکوت
من زنی را دیدم، نور در هاون میکوبید
ظهر درسفره آنان نان بود، سبزی بود، دوری شبنم بود.
کاسه داغ محبت بود.
من گدایی دیدم، در به در میرفت، آواز چکاوک میخواست
و سپوری که به یک پوسته خربزه میبرد نماز.
شاعری دیدم، هنگام خطاب به گل سوسن میگفت (شما)
*
شعر (نشانی) از دیگر اشعار پرآوازه سهراب سپهری است.
*عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
منبع: فرارو
کلیدواژه: سهراب سپهری شعر معاصر شعر نو سهراب سپهری صدای پای آب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۸۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تصادفات نیازمند کروکی/ آنچه رانندگان باید بدانند
تین نیوز
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز با تشریح اصول کروکی در مواقع حوادث رانندگی از رانندگان خواست برای جلوگیری از انسداد مسیر و ترافیک بلافاصله از زاوایای مختلف محل تصادفات خساراتی بدون جرحی و فوتی(به استثنای تصادف رخ به رخ ) عکس بگیرند و خودرو را به حاشیه جاده انتقال دهند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سرهنگ حمداله رحمتی پور اظهارکرد: یکی از وظایف پلیس در هنگام وقوع حوادث رانندگی ترسیم کروکی تصادف و تنظیم یک گزارش دقیق و مصور از صحنه تصادف است که در آن اطلاعاتی همچون تاریخ، ساعت، مکان، زمان و سایر جزئیات حادثه شرح داده می شود.
وی اضافه کرد: اطلاعات ثبت شده در کروکی حاوی ساعت و محل وقوع، آثار به جای مانده در صحنه تصادف، تعیین مقصر و علت تامه تصادفات و تعیین علل احتمالی ناشی از مشکلات ایمنی در جاده ها و خودروها است ضمن آنکه نحوه عمل کردن تجهیزات ایمنی خودروها از قبیل کیسه هوا، ترمز و امثال آن نیز از سوی افسر کارشناس تصادفات در گزارش مربوطه درج خواهد شد.
رحمتی پور از رانندگان خواست در صورت بروز تصادفات خسارتی و به جهت پیشگیری از تداخل در جریان ترافیک ضمن تهیه عکس از زوایای مختلف بلافاصله وسایل نقلیه را به حاشیه مسیر منتقل نمایند و در تصادفات منجر به جرح و فوت از تغییر محل خودروها تا حضور افسر کارشناس تصادفات خودداری نمایند مگر آنکه مسیر تردد مسدود شده و امکان تردد خودروها مقدور نباشد.
تصادفات نیازمند کروکی
رییس پلیس راهور البرز بیان کرد: تصادف رخ به رخ، تصادفات منجر به جرح و فوت و تصادفاتی که هرگاه یکی از طرفین یا سرنشینان مجروح یا فوت شوند و یا یکی از طرفین به نظر کارشناس اعتراض داشته و درخواست ترسیم کروکی نماید می بایست کروکی ترسیم شود.
وی به برخی دیگر از تصادفات نیازمند کروکی اشاره کرد و یادآورشد: چنانچه یکی از خودروهای طرفین تصادف،خودروی نظامی باشد، تصادف مابین چندین وسیله نقلیه رخ داده باشد، علت تامه تصادف حرکت با دنده عقب باشد، یکی از طرفین حادثه تصادف فاقد بیمه نامه شخص ثالت باشد دراین صورت کروکی لازم است.
رحمتی پور افزود: درصورتی میزان خسارت وارده بیش از میزان تعهد بیمه نامه شخص مقصر باشد می بایست کروکی غیر سازشی ترسیم شود.همچنین تصادفات عبور از چراغ قرمز و زمانی که برخورد با شی ثابت مانند تیرچراغ برق، جدول، گاردریل و امثال آن باشد نیاز به تصویر وضعیت برخورد است از دیگر موارد نیازمند کروکی است .
اطلاعات کروکی تصادف
رییس پلیس راهور البرز گفت: کروکی یک سند معتبر و موثق است که وضعیت تصادف را شرح می دهد. در صورت وقوع تصادفات رانندگی، شرکت های بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه به این مدرک مهم برای پرداخت خسارت به بیمه گذار احتیاج دارد. همچنین پیگیری برخی حوادث نیز مستلزم تهیه و ضبط کروکی تصادفات است.
وی یادآور شد: در تصادفات خسارتی که میزان خسارت کمتر از حداقل تعهد مالی بیمه شخص ثالث باشد و طرفین تصادف در خصوص علت تامه اختلاف نظر نداشته باشند، رانندگان دارای گواهینامه بوده و هر ۲ خودرو دارای بیمه نامه شخص ثالث معتبر باشند می توانند بدون نیاز به کروکی به اتفاق یکدیگر به شرکت بیمه طرف مقصر جهت دریافت خسارت مراجعه کنند.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید